Známkování vs. slovné hodnocení

Když učitel hodnotí děti slovně, je nucen zajímat se o to, jaké jsou a poznat jejich osobnost. Pokud děti známkuje, tak ho k tomu vlastně nic nenutí. Významnou roli hraje také počet žáků ve třídě a schopnost učitele přistupovat k žákům individuálně a citlivě.

Známkování vs. slovní hodnocení: Jak to vidíme my?
Známkování a slovní hodnocení jsou dvě cesty, jak může učitel žákovi sdělit zpětnou vazbu. Každá má své příznivce i odpůrce, ale v posledních letech se slovní hodnocení dostává do popředí jako možná “modernější” přístup. Je to opravdu tak? Nebo jde jen o další vzdělávací trend? A co je vlastně lepší pro děti?

 Jak vnímají známky rodiče?
Známky jsou pro většinu rodičů jasně srozumitelné. Jednička je vítězství, pětka je katastrofa. Problém však nastává ve chvíli, kdy rodič nezná kontext. Proč má jeho dítě trojku? Byla to chyba z nepozornosti, nebo je ve znalostech skutečný nedostatek? A hlavně – co má udělat, aby dítěti pomohl?

Často se tak stává, že známka rodiče stresuje stejně jako dítě. Místo snahy o zlepšení dochází k hledání viníka: „Proč jsi nedostal jedničku?“ nebo „To je vina učitele, vůbec to nevysvětlil.“

 Co znamená známka pro děti?
Známka je pro děti jasný signál. Ale co signalizuje? Jednička je důkazem, že vše zvládly, pětka je hanba. Ale řekne čtyřka nebo trojka dítěti, co má příště zlepšit? Pomůže mu, když uslyší: „Tak dnes to máš za tři.“ A nic víc?

Děti potřebují vědět, kde udělaly chybu, a dostat návod, jak se zlepšit. Pouhé číslo na papíře nebo v elektronické žákovské není dostatečnou motivací. Známky by proto měly být doplněny slovním komentářem, který žákovi konkrétně ukáže, co zvládl dobře a kde má rezervy.

 Slovní hodnocení: Momentální cool boom, nebo efektivní nástroj?
Slovní hodnocení má své jisté benefity, ale není to kouzelná hůlka. Někteří rodiče si stěžují, že bez známek nevědí, jak si jejich dítě stojí. Jiní zase oceňují, že slovní hodnocení poskytuje komplexnější pohled na dětský pokrok.

Otázka zůstává: Jsou děti zvyklé na slovní hodnocení? Ne vždy. Pokud jsou všude jinde hodnoceny známkami, může jim chybět pocit srovnání. A tady přichází na řadu role učitele, který by měl slovní hodnocení přizpůsobit tak, aby bylo jasně pochopitelné.

Jak to vidíme v našem kroužku angličtiny
V našem kroužku angličtiny pracujeme se slovním hodnocením, protože známkování zde ani není možné. Vidíme benefity tohoto přístupu:

  1. Jasná zpětná vazba: Děti spolu s rodiči chápou, co zvládly dobře a na čem můžou zapracovat.
  2. Motivace: Slovní pochvala je pro děti motivující, aniž by je demotivovalo “špatné” hodnocení.
  3. Komplexnost: Hodnocení zahrnuje víc než jen výsledek, ale i snahu a pokrok.
  4. Podpora sebepoznání: Děti se učí reflektovat svůj výkon a postupně se zlepšují.

Protože věříme, že děti by měly být vedeny k rozvoji, a ne k mechanickému hodnocení, zůstává slovní hodnocení naší prioritou. A jak se na to díváte vy? Podělte se o svůj názor!